dijous, 24 de maig del 2012

La nova xarxa de bus ràpid de Barcelona: una parada a menys de 300 metres de casa


La ciutat tramarà una xarxa amb 17 línies verticals, vuit d'horitzontals i tres de diagonals que s'anirà desenvolupant de forma progressiva. Les cinc primeres línies començaran a funcionar a l'octubre
 



Barcelona engega l'esperada revolució a l'autobús. La ciutat vol passar de l'actual garbuix de línies a un sistema organitzat en xarxa, que comptarà amb 17 línies verticals, vuit d'horitzontals i tres de diagonals (consulta aquí el mapa sencer). Això permetrà, segons ha explicat avui l'alcalde de la ciutat, Xavier Trias, que la meitat dels ciutadans puguin arribar a qualsevol punt de la ciutat en menys de 40 minuts i que 30.000 persones més (un total de 1.870.000 usuaris) tinguin una parada a menys de 300 metres de casa seva. La nova xarxa ortogonal busca guanyar en velocitat, però també millorar les connexions tant amb les diferents línies de bus, com amb d'altres sistemes de transport, com ara el tramvia. El 95% dels punts de la ciutat es connectaran amb un únic transbordament. Les primeres cinc línies d'aquesta xarxa es desplegaran aquest estiu per poder començar a funcionar a partir del dia 1 d'octubre. A partir d'aquí, el consistori preveu anar sumant línies de forma progressiva.

Segons el calendari que ha presentat avui Trias, la primavera del 2013 s'activaran quatre línies més (dues de verticals i dues d'horitzontals) i a la tardor quatre més. Cada fase de desplegament té un cost per a les arques municipals d'uns 600.000 euros i encara no hi ha una data prevista per a la culminació de la xarxa més enllà d'aquestes primeres 13 línies que han d'estar en marxa quan acabi el 2013. Aquesta posada en funcionament implicarà canvis com ara la macroregulació semafòrica per donar prioritat a l'autobús o l'obertura de nous trams de carril bus, alguns de dobles com el que es preveu a la Gran Via. També s'instal·laran algunes parades dobles per donar més velocitat a l'autobús i s'instal·laran nous sistemes d'informació, com ara pantalles tàctils per planificar els recorreguts, i s'implantaran quatre màquines de venda de bitllets.

Les primeres línies a entrar en funcionament tindran un total de 88,8 quilòmetres de recorregut. S'activarà l'eix horitzontal de la Gran Via, del Gornal a la Verneda. Aquesta línia implicarà la reserva del lateral muntanya entre el carrer Padilla i la plaça Espanya per al transport públic i serveis i un carril bus doble al tronc central de la Gran Via. Aquesta línia substituirà l'actual línia 56. La segona línia que entrarà en servei a l'octubre és també horitzontal i enllaça la Zona Universitària amb Fabra i Puig i substitueix l'actual línia 74. També s'activarà l'eix vertical Sants-Sarrià, que implica la supressió de la línia 30, i també la línia vertical entre Montbau i el Passeig Marítim, que suposa la desaparició de la línia 10. Finalment s'activarà la primera de les tres línies diagonals, la que recorre el Paral·lel i el carrer de Sants, que obligarà a reestructurar les línies 57 i 157. Quan acabi tota la implantació, segons Trias, la ciutat haurà guanyat una o dues línies, però l'objectiu és "racionalitzar" la trama actual i evitar superposicions.

Aquests canvis permeten, per l'alcalde, posar en funcionament "una xarxa de bus digna del segle XXI". I, de moment, treu protagonisme a l'enllaç del tramvia, en suspens per les dificultats econòmiques. De fet, avui Trias ha assegurat que "si s'acaba enllaçant", el tramvia serà com "un autobús més". La xarxa, a més, preveu una línia per la Diagonal. També una per la Gran Via i una que circularà, en un tram, pel carrer Provença i, per tant, es cobreixen els tres possibles recorreguts del tramvia.

Canvis a peu de carrer per tenir més velocitat
La nova xarxa de busos no sols planteja un canvi de dibuix, sinó també un seguit de canvis sobre l'asfalt i també de millores informatives. Es guanyaran nous trams de carril bus i de doble carril bus, s'implantaran girs exclusius via semàfor, parades dobles i regulacions semafòriques en punts estratègics. Aquest fet, és a dir, que “el bus passi a governar la via pública”, és el que més va satisfer la plataforma PTP (Promoció del Transport Públic). “Això és veritablement nou”, va destacar Ricard Riol, president de la PTP, que augura “èxit segur” per a aquestes primeres cinc línies. Creu que caldrà afinar amb les següents implantacions.

Tot plegat l'Ajuntament ho acompanyarà amb millores informatives: més panells indicant el temps d'espera (això hi serà en un 40% de les parades de la xarxa), informació més entenedora a la parada (termòmetres similars als del metro) i pantalles tàctils per buscar informació.

L'oposició va mostrar ahir un suport amb cautela a la proposta de 28 línies de bus. El PSC va coincidir a dir que cal una xarxa més eficient, però que l'opció del llavors alcalde Hereu era “més prudent” i va demanar crear una comissió de seguiment. El PP va instar Trias a liderar el projecte i evitar que caigui “en via morta”, mentre que ICV-EUiA va advocar perquè se segueixi “donant una resposta adequada a la demanda”. Jordi Portabella (UxB) va recordar que ja el 2009 el seu partit havia proposat a l'alcalde Hereu el projecte d'una xarxa ortogonal, que creu que serà, a més, econòmicament positiva per a Barcelona.
Font: Diari Ara i El Punt Avui


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada